Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595

Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: T595 στις 07/02/2009 11:35 μμ.

Μετά από αρκετή έρευνα σε διάφορα site, forum και βιβλιογραφία αποφάσισα να ξεκινήσω ένα project βελτίωσης του μοτέρ του Τ595 μου, περισσότερο από διανοητική περιέργεια και λιγότερο για την περισσότερη δύναμη αυτή καθ΄αυτή. Το γεγονός του ότι υπήρχε ένα δεύτερο μοτέρ, κομπλέ με ψεκασμό και ηλεκτρονική, βοήθησε πάρα πολύ να παρθεί η απόφαση, μια και θα υπάρχει πάντα η δυνατότητα επιστροφής στο στοκ, αν τα πράγματα δεν έχουν την αναμενόμενη έκβαση.

Το μοτέρ αυτό είναι το πρώτο 955κεκ ψεκαστό της Triumph, με ψεκασμό της Sagem και χαρακτηριστικά του από το εργοστάσιο είναι:

engine type DOHC in-line 3 cylinder
maximum power 130 PS (128 bhp) @ 10200 rpm
maximum torque 100.0 Nm @ 8500 rpm
displacement 955 cc
bore x stroke 79 x 65 mm
compression ratio 11.2 : 1
cylinder numbering left to right
firing sequence 1-2-3
fuel system type multipoint sequential electronic fuel injection
injectors twin pencil solenoid operated plate valve
fuel pump submerged electric
fuel pressure 3 Bar
ignition digital inductive via electronic engine management system
rev limiter electronic @ 10,800 rpm
spark plug type NGK DPR 8EA-9
spark plug gap 0.8 - 0.9 mm
transmission 6 speed constant mesh
clutch type wet, multi-plate

Στην μορφή αυτή φορέθηκε στο T595 το 1997 και το 1998. Το 1999-2001 το μοντέλο άλλαξε ονομασία και έγινε 955i αλλά ο κινητήρας παρέμεινε ουσιαστικά ο ίδιος με κάποιες αλλαγές στον χρονισμό των εκκεντροφόρων και κάτι άλλα ψιλά. Από το 2002 και μετά το όνομα παραμένει 955i, αλλά δέχεται εκτεταμένες αλλαγές σε εμφάνιση και μοτέρ που τώρα πια αποδίδει 148 ονομαστικά άλογα.

Η έρευνα έδειξε ότι από το συγκεκριμένο μοτέρ του Τ595 ('97-'98) μπορεί κανείς να πάρει παραπάνω δύναμη βελτιώνοντας τα εξής σημεία:

1) Εισαγωγή μείγματος

Η πολλαπλή της εισαγωγής είναι γενικώς χοντροφτιαγμένη. Η βασική δουλειά που έπρεπε να γίνει εδώ ήταν το καθάρισμα και γυάλισμα των αυλών καθώς και η επεξεργασία των αξόνων των πεταλούδων του γκαζιού που είναι πολύ χοντροί και έτσι όπως βρίσκονται στο μέσο της ροής του αέρα, αποτελούν σημαντικό εμπόδιο.
Πάνω λοιπόν που ήμουν έτοιμος να της επιτεθώ με το πιστό μου dremel, βρήκα μια ήδη φτιαγμένη από την αγωνιστική ομάδα της Jack Liley στο Ebay, η οποία και έγινε δική μου για πολύ λίγα χρήματα.

Πολλαπλή Εισαγωγής 1


Πολλαπλή Εισαγωγής 2


Πολλαπλή Εισαγωγής 3


2) Εκκεντροφόροι

Ο εκκεντροφόρος εξαγωγής του πρώτου μοντέλου δεν είναι απόλυτα σωστά χρονισμένος με αποτέλεσμα να δημιουργεί τρύπα στις μεσαίες. Η Triumph το διέγνωσε το πρόβλημα και το έλυσε στα μοντέλα από το 1999 και μετά και έχει πια τον νέο εκκεντροφόρο στον κατάλογο των performance accessories για το Τ595. Δύσκολα όμως τον βρίσκεις ως μεταχειρισμένο στο EBAY και για καινούργιο δεν το συζητάμε. Η λύση πάντως είναι απλή. Μηχανουργική κατεργασία του γραναζιού έτσι ώστε η τρύπα απ' όπου περνάει η βίδα που στερεώνει το γρανάζι στον εκκεντροφόρο, να γίνει αυλάκι, ώστε να μπορέσει ο εκκεντροφόρος να χρονιστεί σωστά (+5 μοίρες).

Γρανάζι Εκκεντροφόρου


Η όλη διαδικασία έχει βέβαια την φασαρία της και θέλει προσοχή και ειδικά εργαλεία, αλλά ας είναι καλά το ebay.

Μοιρογνωμόνιο


Μικρόμετρο


3) Κεφαλή

Εδώ υπάρχουν πάντα κρυμμένα άλογα σε μοτέρ παραγωγής. Η ροϊκή κατεργασία είναι γενικώς πολύ χρονοβόρος και σε κανέναν κινητήρα παραγωγής δεν γίνεται από το εργοστάσιο, το οποίο φτάνει μέχρι ένα σημείο που να είναι ικανοποιητικός ο λόγος κόστος/αποτέλεσμα. Πρέπει όμως να ξέρεις λίγο τι κάνεις, για να έχεις το σωστό αποτέλεσμα. Εγώ πήρα κατατοπιστικότατες οδηγίες από ένα παλιό site του δημιουργού του Tuneboy, που είχα σώσει στο PC μου (δεν παίζει πια live) καθώς και από τον JD Hord και το διακινδύνευσα. Το αποτέλεσμα θα το δούμε σύντομα...

Οι αυλοί εξαγωγής της κεφαλής δουλεύουν πολύ καλά, αλλά αυτοί της εισαγωγής θέλουν λίγο δουλειά για βελτιστοποιηθεί η ροή του εισερχόμενου μείγματος. Πήρα λοιπόν το dremel και ξεκίνησα. Το τελικό αποτέλεσμα είναι κάπως έτσι:

Αυλός εισαγωγής - Από την μεριά της πολλαπλής


Αυλός εισαγωγής - Από την μεριά των βαλβίδων


Ακολούθησα και την συμβουλή του JD Hord και "κατέβασα" την κεφαλή 0,4mm, για αύξηση της συμπίεσης.

Πλανισμένη κεφαλή


Τώρα είμαστε σε αναμονή κάποιων πραγμάτων που έχω ψωνίσει για να γίνει η τελική συναρμολόγηση...

Για την τελική ρύθμιση του χάρτη ψεκασμού και αβάνς υπάρχει το Tuneboy καθώς κι ένας wide band lamba sensor με τον ανάλογο controller για να κάνω πλήρες datalogging εν κινήσει και να δω σε ποια σημεία του χάρτη της ανάφλεξης πρέπει να γίνει επέμβαση.

Tuneboy - Tune Edit


Wide Band Controller



Η συνέχεια επί της οθόνης σας...
SELECT * FROM ForumUsers WHERE Clue > 0

0 rows returned
 Ανανεώθηκε στις 30 Απρ 2020 16:37, διορθώθηκε 2 φορές συνολικά.

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: ATN PANOS στις 08/02/2009 3:04 πμ.

το μονο που μπορω να κανω,ειναι να σου βγαλω το καπελο!!!!!!
http://www.atn-forever.com

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul.

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: dimchrist στις 09/02/2009 2:30 μμ.

Τέτοιες πρωτοβουλίες είναι αξιέπαινες!
Είναι πολύ σημαντικό που το έκανες μόνος σου!
Ελπίζω να σε δικαιώσει το αποτέλεσμα!
Όπως και να έχει, θα το ευχαριστηθείς περισσότερο τώρα που θα είναι δικό σου δημιούργημα.
Σου εύχομαι πολλά και αξιόπιστα χλμ. με το βελτιωμένο μοτόρι
Μπράβο Βασίλη!

Triple Way

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: Sprinter στις 10/02/2009 12:13 μμ.

Χαρά στην όρεξή σου ρε Βασίλη, σε θαυμάζω Μ΄ αρέσει που αποφάσισες να κάνεις σωστή καυσανάλυση (υπό φορτίο και εν κινήσει) κι όχι τις παπαριές που κάνουν οι απατεώνες με μια δυναμομέτρηση και μια καυσανάλυση στατική του κ..ου.

Δε μου λές, το νοικιάζεις το καλώδιο του Tuneboy και τον wide-band (με το αζημίωτο)? Που καταγράφει αυτός ο wide-band? Συνδέεται με laptop κατευθείαν?
[size=150:kwyu1eq0]Να βάλω Amsoil στη φρέζα η κάτι με μικρότερο shear strength αλλά υψηλότερο film strength και καλύτερες απορυπαντικές ιδιότητες? Ε? Τι λέτε? Για το χορτοκοπτικό τι συνιστάται?

Σήμερα φταίνε τα χιτώνια για τα πιστόνια. Αύριο βλέπουμε

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: T595 στις 10/02/2009 10:11 μμ.

Sprinter"Χαρά στην όρεξή σου ρε Βασίλη, σε θαυμάζω Μ΄ αρέσει που αποφάσισες να κάνεις σωστή καυσανάλυση (υπό φορτίο και εν κινήσει) κι όχι τις παπαριές που κάνουν οι απατεώνες με μια δυναμομέτρηση και μια καυσανάλυση στατική του κ..ου.

Δε μου λές, το νοικιάζεις το καλώδιο του Tuneboy και τον wide-band (με το αζημίωτο)? Που καταγράφει αυτός ο wide-band? Συνδέεται με laptop κατευθείαν?"


Στατική καυσανάλυση? Για ποιό λόγο? Αν δεν το κάνεις με αυξομειούμενο φορτίο και σε διαφορετικά TP δεν βγάζεις σωστά συμπεράσματα. Ξέρεις ρε συ ποιο είναι το πρόβλημα? Η δυναμομέτρηση θα σου δείξει πολλά πράγματα, αλλά επειδή γίνεται πάντα με Full Throttle, δεν σου λέει και πολλά για την οδηγησιμότητα της μοτοσυκλέτας και την συμπεριφορά της σε καταστάσεις όχι τέρμα γκάζι, εκεί δηλαδή που πονάνε όλες οι μοτοσυκλέτες. Εκτός βέβαια κι αν βρεις δυναμόμετρο πέδης (που δεν νομίζω να έχει κανείς στην Ελλάδα). Ελπίζω να καταφέρω πάντως να βγάλω άκρη, γιατί είναι επιστήμη ολόκληρη!

Αγόρασε εσύ μια άδεια από την Tuneboy, για την ECU σου, και θα τα βρούμε για το καλώδιο και τον wide band. O controller έχει σειριακή έξοδο και καταγράφει σε λάπτοπ. Πήρα κι ένα netbookάκι με 10'' οθόνη, χωράει στο tank bag μια χαρά! Ούτε στα motogp δεν έχουν τόση τηλεμετρία
SELECT * FROM ForumUsers WHERE Clue > 0

0 rows returned

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: Sprinter στις 11/02/2009 11:59 πμ.

Το πρόβλημά μου με το Sprint και τον wide-band είναι πώς έχει τον προκαταλύτη στο σημείο που γίνεται 3->1. Που βάζω τον wide-band? Βγάζω τον narrow-band τον μαμίσιο και τοποθετώ αυτόν στη θέση του? Και δε γίνεται μούτι η κατάσταση (μόνο βέβαια στο μικρό εύρος που δουλεύει closed-loop το δικό μου)? Κάνω δεύτερη τρύπα? Πρέπει να το σκεφτώ λίγο. Εσύ δεν έχεις τέτοια προβλήματα στο δικό σου.
[size=150:kwyu1eq0]Να βάλω Amsoil στη φρέζα η κάτι με μικρότερο shear strength αλλά υψηλότερο film strength και καλύτερες απορυπαντικές ιδιότητες? Ε? Τι λέτε? Για το χορτοκοπτικό τι συνιστάται?

Σήμερα φταίνε τα χιτώνια για τα πιστόνια. Αύριο βλέπουμε

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: T595 στις 11/02/2009 12:35 μμ.

Sprinter"Το πρόβλημά μου με το Sprint και τον wide-band είναι πώς έχει τον προκαταλύτη στο σημείο που γίνεται 3->1. Που βάζω τον wide-band? Βγάζω τον narrow-band τον μαμίσιο και τοποθετώ αυτόν στη θέση του? Και δε γίνεται μούτι η κατάσταση (μόνο βέβαια στο μικρό εύρος που δουλεύει closed-loop το δικό μου)? Κάνω δεύτερη τρύπα? Πρέπει να το σκεφτώ λίγο. Εσύ δεν έχεις τέτοια προβλήματα στο δικό σου."


Καλές ερωτήσεις όλες. Θα ρωτήσω στο Τ595.ΝΕΤ και θα σου πω. Σίγουρα ο Χ-ΜΑΝ ή o Homertrix θα ξέρουν.
SELECT * FROM ForumUsers WHERE Clue > 0

0 rows returned

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: Native στις 05/06/2009 12:08 μμ.

Απο που και πόσο αγόρασες το wide band sensor Bill? Σκέφτομαι μήπως το επιχειρήσω κι εγώ...
Είναι γλυκό το γκάζι...στο φρένο είναι η πίκρα...

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: tripletech στις 05/06/2009 7:56 μμ.

φιλε πως παει το προτζεκτ 595?αναμενουμε με ενημερωση ετσι...

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: T595 στις 07/06/2009 10:15 πμ.

Native"Απο που και πόσο αγόρασες το wide band sensor Bill? Σκέφτομαι μήπως το επιχειρήσω κι εγώ..."


Φίλε μου γηγενή, το κοκοκόψαρο το πήρα κατευθείαν από τον κατασκευαστή στην Αυστραλία. Το site τους είναι http://wbo2.com.

ripletech"φιλε πως παει το προτζεκτ 595?αναμενουμε με ενημερωση ετσι... "


Προέκυψε ένα καινούργιο και πιο επείγον project (viewtopic.php?f=10&t=982) και έτσι αυτό το άφησα για λίγο στην άκρη. Από εβδομάδα όμως θα το ξαναπιάσω.
SELECT * FROM ForumUsers WHERE Clue > 0

0 rows returned

Re: Βελτίωση μοτέρ στο Daytona T595  

  Από: tripletech στις 07/06/2009 9:59 μμ.

ειναι αργα για περαστικα,να περασαν σου ευχομαι.
να το δουμε και απο κοντα ετσι?αν ηθελες και κανα χερι βοηθειας μιλα!