Ρελέ Μίζας

Ρελέ Μίζας  

  Από: Polymhxanos στις 27/07/2012 5:07 μμ.

Τι είναι το ρελέ μίζας;

Η μίζα είναι ένας ηλεκτρικός κινητήρας, ο οποίος παίρνει ρεύμα από την μπαταρία και με αυτό παράγει κίνηση, που εκκινεί τον κινητήρα της μοτοσυκλέτας. Για να πάρει μπροστά εμείς πατάμε το κουμπί στο τιμόνι και η μίζα δίνει εκκίνηση στον κινητήρα.

Η μίζα όμως έχει τεράστια απαίτηση ρεύματος από την μπαταρία. Τόσο τεράστια που αν δούλευε ένα λεπτό ας πούμε, θα εξαντλούσε πλήρως την μπαταρία. Για αυτό και άμα προσέξετε θα δείτε ότι το καλώδιο από την μπαταρία προς την μίζα, είναι μεγάλου πάχους, 6mm συνήθως ή και παχύτερο.

Εμείς όμως πατάμε το κουμπί στο τιμόνι. Το οποίο κουμπί δεν έχει από κάτω του κανά χοντρό καλώδιο... Ε, εδώ μπαίνει το ρελέ στο κόλπο.

Εμείς πατάμε το κουμπί στο τιμόνι και αυτό κλείνει ένα κύκλωμα με μικρά ρεύματα-μικρά καλώδια. Το οποίο κύκλωμα με την σειρά του, πατάει ΑΥΤΟ ένα άλλο διακόπτη που κλείνει το κύκλωμα της μίζας με τα πολλά ρεύματα και το χοντρό καλώδιο.

Και γιατί να είναι έτσι; Γιατί να μην πατάμε απευθείας τον διακόπτη στο ''χοντρό'' κύκλωμα της μίζας; Γιατί τότε θα έπρεπε να έχουμε ένα βαρέως τύπου κουμπί στο τιμόνι, στο οποίο να πηγαίνει και να έρχεται χοντρό καλώδιο. Κατάσταση μη-πρακτική δλδ.

Οπότε το ρελέ κάνει ακριβώς αυτήν την δουλειά. Παίρνει την ''εντολή'' που του δίνουμε εμείς πατώντας το κουμπί στο τιμόνι, και αυτό κλείνει το κύκλωμα της μίζας για να γυρίσει η μίζα το μοτέρ.

Με την ευκαιρία ενός καμμένου ρελέ που μου έτυχε (σε Honda VFR), βλέπουμε πως είναι το ρελέ μέσα, και καταλαβαίνουμε καλύτερα πως δουλεύει.



Uploaded with ImageShack.us

Από κάτω προς τα πάνω, βλέπουμε το κέλυφος του ρελέ, το πηνίο του ρελέ, ένα εσωτερικό τοίχωμα με μια τσιμούχα, το τύμπανο με το ελατήριο, και το πάνω μέρος με τις επαφές.

Ουσιαστικά το ρελέ κάνει το εξής. Σε κατάσταση ηρεμίας, το ελατήριο σπρώχνει το τύμπανο, και αυτο απομακρύνει την γέφυρα ανάμεσα στις δυο επαφές. Οπότε οι δυο επαφές δεν επικοινωνούν. Μόλις πάρει εντολή το ρελέ, το ρεύμα στο πηνίο γίνεται ηλεκτρομαγνήτης και ''τραβάει'' το τύμπανο προς τα κάτω, οπότε απελευθερώνεται η γέφυρα, πατάει στις επαφές και τις γεφυρώνει, οπότε και το ρεύμα της μπαταρίας ρέει προς την μίζα και η μίζα γυρνάει.

Η γέφυρα έχει κι αυτή ελατήριο μέσα της, το οποίο την πιέζει να γεφυρώσει τις επαφές. Μόλις το τύμπανο τραβηχτεί από το πηνίο, τις γεφυρώνει, μέχρι να σταματήσει το ρεύμα στο πηνίο, οπότε και το τύμπανο επανέρχεται και την απομακρύνει.

Εδώ το καπάκι με τις επαφές από το πάνω μέρος του. Διακρίνονται τα δύο φις στα οποία έρχεται η εντολή, και τα δύο πολύ χοντρότερα σε μορφή βίδας σημεία επαφής στα οποία δένουν τα χοντρά καλώδια, από την μπαταρία από την μιά μεριά, και προς την μίζα από την άλλη.



Uploaded with ImageShack.us

Τα ρελέ κάποτε χαλάνε.

Συνήθως υγρασία, βρωμιά, οξείδωση εισχωρεί μέσα τους, οπότε εμποδίζεται το τύμπανο να κινηθεί ή οι επαφές πιάνουν άλατα και δεν λειτουργούν πια σαν επαφές.

Όταν συμβεί αυτό, εμείς πατάμε το κουμπί της μίζας και ... τίποτα. Καμιά επίδραση, κανένας ήχος.

Μου έχει τύχει (σε ιταλικό μοτό) το ρελέ να κολλήσει στην επαφή, οπότε η μίζα συνέχιζε να γυρνάει ότι κι αν έκανε ο ιδιοκτήτης!!! Μέχρι που έσωσε την μπαταρία.

Το συγκεκριμένο ρελέ της φωτό έκανε ιδιαίτερη πονηριά. Πάταγες κουμπί και ακουγόταν το ''τακ'' που κάνει το τύμπανό του όταν το τραβάει το πηνίο. ¨Ομως οι επαφές είχαν πιάσει τόσο οξείδωση που δεν κάναν πια γέφυρα. Κι ενώ άκουγες το ρελέ να δουλεύει, μίζα...άκρα του τάφου σιωπή.

Στις περιπτώσεις που κάποιος μένει σχεδόν τελείως από μπαταρία, πάει να βάλει μπροστά και ακούγεται ένα ''κρκρκρκρκρκρκρκρκρκρκρ'' και η μίζα δεν γυρνάει και συνήθως σβήνει και οτιδήποτε άλλο στην μοτοσυκλέτα. Αυτό είναι ο ήχος του ρελέ, που είναι τόσο αδύναμη η μπαταρία, ώστε μια το τραβάει, μια το αφήνει (δεν έχει δύναμη να το κρατήσει πατημένο), πολλές φορές το δευτερόλεπτο και για αυτό ακούγεται έτσι.

Όταν το ρελέ χαλάσει, η μόνη λύση είναι να το αλλάξουμε με καινούριο.

Αν μείνουμε στην μέση του πουθενά όμως, και δεν έχουμε ανταλλακττικό, τότε με κάποιο μεταλικό αντικείμενο π.χ. άκρα τανάλιας, ενώνουμε τους πόλους του ρελέ, δηλαδή κάνουμε εμείς χειροκίνητα την δουλειά του, και η μίζα γυρνάει, όσο για να βάλουμε μπροστά.

Που βρήσκεται το ρελέ; Το ρελέ βρήσκεται κάπου κοντά στην μπαταρία, στο 99% των περιπτώσεων. Για να το βρούμε, ξεκινάμε από τον θετικό πόλο της μπαταρίας και ακολουθούμε το χοντρό καλώδιο.

Στα Street triple 675 βρήσκεται κάτω από την σέλα, διακρίνεται εύκολα αν ακολουθήσουμε το καλώδιο του θετικού πόλου της μπαταρίας.
1748 μίλια >>> http://forcev4.blogspot.gr/2017/08/1748-miles.html

Re: Ρελέ Μίζας  

  Από: Costas στις 27/07/2012 7:04 μμ.

Χρήσιμο. Το κάνω sticky άμα δεν υπάρχει πρόβλημα.

Re: Ρελέ Μίζας  

  Από: Polymhxanos στις 27/07/2012 7:51 μμ.

Καμία αντίρηση εννοείται, και επιπλέον, στα Triumph δεν είναι κυλινδρικό όπως αυτό της φωτό, είναι κάπως πιο ''κυβικό'' το σχήμα του, αλλά οι αρχές είναι οι ίδιες ακριβώς.
1748 μίλια >>> http://forcev4.blogspot.gr/2017/08/1748-miles.html

Re: Ρελέ Μίζας  

  Από: Barbadinos στις 28/07/2012 1:59 πμ.

Ενα πολύ καλό και χρήσιμο post μετά από πολύ καιρό.....

Thanks ΠολυΧόντα....
















Μετά την <φυγή>του Sprinter τα τεχνικά θέματα και όχι μόνο <ορφάνεψαν>....
Τα πραγματα ειναι απλα,το μπερδεμα ειναι να το...καταλαβεις

Re: Ρελέ Μίζας  

  Από: HelenKoR στις 30/07/2012 2:16 μμ.

I'm a Supergirl, and Supergirls just ride.

Re: Ρελέ Μίζας  

  Από: Aris. στις 12/08/2012 11:46 μμ.

Δεν πιστευω να το πεταξες το καμμενο ρελε της φωτογραφιας! ?!

Μπαινει ανετα σε Μουσειο διπλα στο εκθεμα του πρωτου μοχλου και του στρογγυλου τροχου!








Υ.Γ.
================================================================================================

I have a simple philosophy: Fill what's empty. Empty what's full. Scratch where it itches.